Propozycje zabaw

Zabawy na piątek 16.04.2021


Pokazywany wierszyk pt. NA WYSOKIM DRZEWIE

https://youtu.be/Qk9jawo6Ems 

Wypowiadamy treść krótkiego wierszyka i poruszamy odpowiednio palcami. Podczas tej zabawy ćwiczymy izolację i ruchomość palca wskazującego i ruch obrotowy nadgarstków tak potrzebnej umiejętności przy pisaniu.

Ile ptaków usiadło na drzewie? Jakie to mogły być ptaki?

Które ptaki lubią zjadać robaczki a które ziarnka? Wymień nazwy ptaków.

Naszymi niezastąpionymi sprzymierzeńcami w walce ze szkodnikami są także inne ptaki jak np. jerzyki zwyczajne (zjadające głównie chrząszcze i muchówki), rudziki (żywią się owadami i ślimakami), muchołówki (polują na liczne owady latające), jaskółki dymówki (zjadają głównie owady latające)

Narysuj drzewo i dwa ptaki siedzące na tym drzewie. Teraz jeszcze konary i gałęzie drzew są widoczne bo nie ma liści. Dopiero pojawiają się pierwsze pączki z listkami. Możesz wykorzystać drzewo z załącznika. Dorysuj lub domaluj delikatne pączki tak, żeby powstało drzewo wiosenne z dwoma ptakami z wierszyka


DRZEWO


PARASOLKA



Zabawy na czwartek  15.04.2021

Pokazywany wierszyk pt. ”Nożyczki”

POKAZYWANY WIERSZYK "NOŻYCZKI

Ćwiczymy motorykę małą, rozdzielność i ruchomość palca wskazującego i środkowego. Zegnij mały palec i serdeczny, przytrzymaj je kciukiem. To samo druga ręka. Teraz ręce skieruj do siebie i wykonuj ruch naśladujący cięcie nożycami

RÓŻNE NOŻYCZKI

Nożyczki

Małe nożyczki mamy

Równo wycinamy

Tniemy ciach, ciachu ciach

Mocno dociskamy

 

Duże nożyce mamy

Równo wycinamy

Tniemy ciach, ciachu ciach

Mocno dociskamy.

 

Wycinanie nożyczkami po śladzie- nożyczki i fryzura

Pokoloruj wg swojego pomysłu postać dziecka znajdującego się na tym rysunku a potem tnij  nożyczkami  po śladzie

ZRÓB TO SAM

Ćwicz swoje ciało

Stań w lekkim rozkroku, wyciągnij ręce przed siebie, wyprostuj w łokciach i wykonuj naprzemienny ruch, tak jakby cięły duże nożyce.

Stań w wykroku i teraz podskakując zmień nogę. Raz w przodzie jest lewa, raz prawa noga. Wykonaj 6 takich podskoków, odpocznij i spróbuj jeszcze raz.

Połóż się na plecach, ręce wzdłuż tułowia, nogi proste w kolanach unieś lekko do góry i wykonaj w powietrzu nogami nożyce. Policz do 6 i odpocznij. Po chwili powtórz ćwiczenie jeszcze raz, odpocznij i jeszcze raz.

Rozmowa z rodzicem pt. „ Co by było gdyby ludzie nie mieli nożyczek?”

Jakie nożyczki znamy? Lekarskie, do obcinania paznokci, artystyczne, krawieckie, chirurgiczne, fryzjerskie,  Czym one się różnią?

Zadanie specjalne

Weź jedną kartkę A4 i wytnij z niej jak najdłuższy pasek . Spytaj rodziców jak to można zrobić.

 

 

Zabawy na środę 14. 04.2021

Gimnastyka  paluszkowa przy piosence

PIOSENKA GIMNASTYKA PALUSZKOWA

Guzikowa matematyka

GUZIKOWA MATEMATYKA

Do zabaw przygotować  trzeba różne guziki.

Duże , małe, średnie

Wysypujemy guziki w gromadkę  i segregujemy do miseczek wg podanej cechy. Małe do małych, duże do dużych i średnie do średnich,

Wymyślanie kategorii

Dzieci wymyślają same kategorie wg których segregujemy guziki. np. plastykowe- metalowe, z nóżkami i bez, przydatne i nieprzydatne, chropowate i gładkie, błyszczące i matowe, smutne i wesołe itp. I dokonują podziału. Segregują wg podanej cechy.

Plątaninka guzikowa 

Na kartce narysowane są  poplątane  nitki. Guziki ustawione na dole przy myszkach  i palcem trzeba je zaprowadzić na właściwe miejsce.

  TUTAJ

Do zabawy wykorzystujemy wytłaczankę. Do której wkładamy odpowiednią ilość guzików zgodnie z podaną cyfrą.

 

Guzikowe rytmy

Podajemy poleceniem, albo sami ustawiamy guziki tak, żeby dziecko zobaczyło i zadaniem jest kontynuować rytm dalej. NP. mały-duży, mały-duży….., albo dwie dziurki – cztery, dwie dziurki-cztery dziurki…. Itd. Potem dziecko zadaje nam rytm wtedy mamy informację czy faktycznie zrozumiało i czuje znaczenie rytmu.

Który guzik nie pasuje

Ułożenie kilku wybranych guzików okrągłych a jeden np. podłużny. Dziecko wybiera , który nie pasuje i mówi dlaczego.

Od największego do najmniejszego

Dzieci układają guziki w szeregu, od największego do najmniejszego albo odwrotnie

Gdzie jest najwięcej?

Porównywanie dwóch gromadek guzików, i wskazywanie gdzie jest najwięcej lub najmniej szacunkowo-na oko. Potem sprawdzają przeliczając.  

 

 

 


 


Zabawy na wtorek 13. 04.2021

Gimnastyka paluszków i języka

Piosenka pt. „Moja dłoń”

PIOSENKA

Przy każdej ręce palców jest pięć.

Przelicz je wszystkie jeśli masz chęć!

Pierwszy malutki, śmiesznie się zgina.

Patrząc na niego – śmieje się mina!

Drugi serdeczny, często się stroi.

Niczego w życiu on się nie boi.

Trzeci środkowy, wysoki taki,

Niczym przy szosie, drogowe znaki.

Kolejny, czwarty też jest niezbędny.

Grozi- gdy trzeba, wskazuje błędy!

Piąty- zwą kciukiem. Jest bardzo ważny!

Choć jego wygląd.. niezbyt poważny.

Przy każdej ręce, palców jest pięć.

Przelicz je wszystkie, jeśli masz chęć!

/sł.autor nieznany,muz. M.Koc/


 Zabawa paluszkowa „Słońce”

POKAZYWANY WIERSZYK

Złącz dłonie ich wewnętrzną stroną, palce skierowane w przeciwnych kierunkach. Przekręcamy dłonie , jednocześnie rozsuwamy palce i poruszamy nimi- naśladujemy promienie słońca. Odwracamy kolejność ruchu by zobrazować zachód słońca.

Gdy słonce wstaje i wita dzień

Wszyscy tym słońcem cieszymy się.

A gdy zachodzi, światła jest mniej

Robi się wieczór, nadchodzi sen.

Sł. J.Holder

 

Paluszkowe kółka

POKAZYWANY WIERSZYK

Robimy kółko z palca wskazującego i kciuka u obu rąk i wypowiadając wierszyk lub tylko naśladując sam ruch łączymy kolejno wszystkie palce aż do małego. Potem robimy to w drugą stronę zaczynając od małego palca i kciuka. Następnie jedna ręka robi kółka zaczynając od kciuka i wskazującego a druga w tym samym czasie robi kółka łącząc kciuka z małym palcem.

 

Koła duże, kółka małe

Robię kółka doskonałe

W druga stronę duże , małe

robię kółka doskonałe

I w przeciwną doskonale

robię kółka, duże , małe

sł. M.Koc

Gimnastyka języka

Wykonuj ćwiczenia tak samo jak prowadząca. Na pewno warto.


GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

 


Zabawy na poniedziałek 12. 04.2021

Pokazywany wierszyk z zabawą paluszkową

POKAZYWANY WIERSZYK

Ptaki wczesną wiosną

sł. M. Koc

Przyleciały ptaki z dalekiego kraju

Fruwają, latają śpiewają jak w maju

Skowronki, słowiki, bociany, jaskółki

A także głośne , sprytne kukułki

Gałązki zbierają, równo układają

Przeplatają, zaplatają gniazdka poprawiają

Skowronki, słowiki,, bociany, jaskółki

Lecz tego nie robią leniwe kukułki.

 

Dzieci wykonują ruch rękoma pokazany przez N. i poruszają palcami, wyliczając odpowiednie ptaki. Skowronka, słowika, bociana, jaskółkę  i kukułkę. Powtarzają kilka razy treść wierszyka, starając się zapamiętać jego treść.


PTAKI Z WIERSZYKA


Oglądają zdjęcia ptaków z wierszyka. Rozmowa na temat wyglądu ptaków, ich budowy/ łebek, skrzydła ogon, piórka, pazurki , nogi, brzuch, pierś, oko, sterówki, lotki/



Co mają wspólnego, czym się różnią. Dlaczego teraz wiosną  budują gniazda i dlaczego kukułka tego nie robi./ kukułka podrzuca swoje jajka do gniazd innych ptaków./

 

Osłuchanie z piosenką  pt. „Śpiewaj tak jak on”


PIOSENKA

muzyka: K. Kwiatkowska
słowa: J. Mackiewicz


Szumią w lesie stare drzewa 

Kos piosenkę z nami śpiewa 

Śpiewaj, śpiewaj tak jak on 
Ding-dong, ding-dong, ding-dong 
Ding-dong, ding-dong, ding-dong 

Siedzi czyżyk na gałązce 
Szpak zaprosił go na koncert 

Śpiewaj, śpiewaj tak jak on 
Ding-dong, ding-dong, ding-dong 
Ding-dong, ding-dong, ding-dong 

Dzięcioł stuka w korę drzewa 
Cały las już z nami śpiewa 

Śpiewaj, śpiewaj tak jak on 
Ding-dong, ding-dong, ding-dong 
Ding-dong, ding-dong, ding-dong 

 PTAKI Z PIOSENKI


Rozmowa na temat treści piosenki, wspólne śpiewanie „ ding-dong, ding,-dong, ding-dong. Próby wyklaskania tego rytmu.

Pokazanie zdjęć  ptaków z piosenki. Znalezienie wspólnych cech  w budowie i różnic w wyglądzie z ptakami z wierszyka

 

Zadanie do wykonania.

Idź na spacer i obserwuj przelatujące ptaki. Zapamiętaj  ile ich widziałeś i które rozpoznałeś. Jakie glosy ptasie usłyszałeś?

 

 


Zabawy na piątek 9. 04.2021

Rozmowa z dziećmi na podstawie filmu II cz. „Zwierzęta na wsi”

Czy wiecie gdzie mieszkają, co jedzą i co nam dają zwierzęta hodowlane?

Uświadomienie dzieciom skąd mamy mleko, ser, jajka, mięso i inne produkty, które pochodzą od zwierząt hodowlanych

FILM

Zagadki słuchowe i zabawa w powtarzanie dźwięków

Zaprezentuj jaki dźwięk wydaje krowa, kura, kogut, koń, świnia lub jeszcze inne zwierzęta , które żyją w gospodarstwie wiejskim.

Sprawdzisz, czy dobrze to robisz gdy obejrzysz filmik

FILM

Zagadki pantomimiczne

Pokaż ruchem jak poruszają się zwierzęta żyjące na wsi. Poproś kogoś o odgadnięcie Twojej zagadki.

Narysuj zwierzęta żyjące na wsi w gospodarstwie wiejskim.

W jakim budynku mieszka krowa, koń, kura, kaczki, świnia, gęsi?

A teraz Ty odgadnij te zagadki

Kiedy pędzę, galopuję,

powiew wiatru w nozdrzach czuję.

Jeśli cukru kostkę dasz,

miejsce na mym grzbiecie masz./koń/

 

Czarne, białe i łaciate,

spotkasz je na łące latem,

nikt przed nimi nie ucieka,

dać Ci mogą dużo mleka. /krowa/

 

Co to za damy żyją w chlewiku?

Grube, różowe, jest ich bez liku.

Małe oczka, krótkie ryjki mają

i zawsze chrum, chrum, chrumkają /świnie/

 

Nie na polu, nie pod miedzą,

lecz na hali trawkę jedzą.

Wełniane kubraczki mają,

wełnę na sweterki dają. /owce/

 

Dumny bardzo jest z ogona,

chociaż pawia nie pokona.

Nocuje zawsze w kurniku,

rankiem pieje "Kukuryku!". /kogut/

 

Wytworny jest niebywale,

czerwone nosi korale.

Gdy na drodze mu ktoś stanie,

to usłyszysz ... gulgotanie. /indyk/

 

Siedzi na grzędzie w kurniku

i nie woła kukuryku.

O pisklęta swoje dba,

gdy dasz ziarno, jajo da./kura/

 


Zabawy na czwartek 08.04.2021

Wspólna zabawa z pokazywanym wierszykiem „Kolorowe kurki”

FILMIK

 

Ile było kurek?

Jaka była pierwsza kurka?

Jakiego koloru były kolejne?

Pokoloruj kurki kolorami z wierszyka

KURKI


PIOSENKA KURKI TRZY


Rozmowa na temat piosenki,

- o czym opowiadała ta piosenka

- ile kurek poszło w pole

Co tam robiły?

Kogo spotkały? Co powiedział rolnik?

Jak skończyła się ta przygoda kurek?

Wyjaśnienie dzieciom takich pojęć jak: stóg, miedza, rolnik, grzęda

-rytmiczne klaskanie i uderzanie dłońmi o kolanka podczas słuchania piosenki

KURKI





Zabawy na środę 07.04.2021

Pokazywany wierszyk - Kaczki

Wypowiadany wiersz ma swój rytm, do którego dobrany jest ruch. Taka prosta rymowanka, wzmocniona intonacją, poparta gestem i dotykiem przyciąga uwagę dziecka oraz jest źródłem radości. Wielokrotnie powtarzana uczy dziecko wykonywać proste ruchy palcami, rękami , całym ciałem. Wzbogaca repertuar ruchów, rozwija pamięć, poszerza zakres słownictwa czynnego. Kiedy stymulujemy rozwój motoryki wpływamy także pozytywnie na rozwój mowy i języka.

FILMIK

 

Zapraszamy dziecko do wspólnego mówienia i pokazywania treści wierszyka. Warto kontynuować dalsze wypowiadanie i pokazywane kolejnego liczebnika porządkowego.

Rozmowa z dziećmi na podstawie filmu II cz. „Zwierzęta na wsi”

Czy wiecie gdzie mieszkają, co jedzą i co nam dają zwierzęta hodowlane?


PIOSENKA

 

Pytania do tekstu:

Wymień zwierzętach, o których jest mowa w piosence?

Jakie odgłosy wydają te zwierzęta?

Jak myślisz, co to są szczeniaczki?

Które z tych zwierząt mieszkają w zagrodzie?

Co to jest zagroda?

Pokaż jak porusza się świnka. Przedstaw ruchem jak porusza się wrona, kaczki i pies.

 

 

Dziwne rozmowy

słowa: A. Aleksandrowicz

muzyka: W. Zaliński

 

W chlewiku mieszka świnka i trąca ryjkiem drzwi.

Gdy niosę jej jedzenie − To ona: kwi, kwi, kwi.

Na drzewie siedzi wrona od rana trochę zła.

Gdy pytam: Jak się miewasz? To ona: kra, kra, kra.

Opodal chodzi kaczka, co krzywe nóżki ma.

Ja mówię jej: Dzień dobry! A ona: kwa, kwa, kwa.

Przed budą trzy szczeniaczki podnoszą straszny gwałt.

Ja mówię: Cicho pieski. A one: hau, hau, hau.



 

 

 


Zabawy na wtorek 06.04.21 


Zwierzęta w domu i w zagrodzie oraz zabawy manipulacyjne


FILMIK

Zabawa manipulacyjna bączkiem

Krótką wyrysowaną  już prawie  kredkę, wykorzystaj do zrobienia ciekawej zabawki.

Obrysuj na kartoniku zakrętkę  od dżemu. Wytnij  kółko i w środku zrób małą dziurkę.  Wciśnij w dziurkę  na środku koła  kredkę tak, by kółko było bliżej zaostrzonej końcówki.  Zabawka- bączek już gotowa. 

Mały bączek jest jednym z najlepszych narzędzi do ćwiczenia chwytu pęsetkowego, który później będzie używany do prawidłowego trzymania i kontroli ołówka, długopisu czyli narzędzia pisarskiego. Obie umiejętności wymagają tego samego chwytu.

 

Zabawa paluszkowa -  Głodne zwierzęta

Złącz razem łokcie obu rąk i dłonie, niech przylegają do siebie dokładnie. Palce lekko rozszerzone, kciuki skierowane do siebie.