Dzieci 3-4 letnie

Propozycje zabaw 11


Czym można pojechać na wakacje? – rozwiązywanie zagadek

Mknie szybko po szynach,
dudnią wagony.
Przewozi ludzi
w dalekie strony./pociąg/

Ma cztery koła,
przemierza ulice.
Kierowca w nim pewnie
trzyma kierownicę./samochód/

Ma ogromne skrzydła,
fruwa wysoko.
Kiedy wystartuje
leci ku obłokom./samolot/

Pokonuje morskie fale,
szybko płynie w dal.
Nie lęka się sztormów
i wzburzonych fal./statek/

Gdy bez kosza pędzi w świat,
to zostawia jeden ślad
a gdy kosz przy boku ma,
to zostawia ślady dwa./motocykl/

Zagadka dla mamy i taty

Dziecko pokazuje ruchem, gestem i dźwiękami, czym można pojechać na wakacje

Rozmowa z dzieckiem gdzie można pojechać na wakacje w jakie miejsca- las, morze, jezioro, góry.

Nauka piosenki pt. „Rodzinna wycieczka”

https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg

Słuchamy i falujemy- rysowanie dowolnymi ruchami niebieską kredką na kartce papieru do muzyki, którą dziecko słyszy./wybieramy jeden utwór, ten, który wpadnie do ucha????/

https://www.youtube.com/watch?v=EQd5cAyeF4k

https://www.youtube.com/watch?v=0LWKceQenuc

https://www.youtube.com/watch?v=o0zTKVZ83Bc

Składanie łódki z kartki papieru i przyklejenie jej na powstałej niebieskiej wodzie.

https://www.youtube.com/watch?v=hxHqIuvsx2M

Pomoc dziecku w wykonaniu  łódki. Łódkę można po kolorować wg swojego pomysłu .

Zabawa w rymowanie- rozwijanie słuchu fonematycznego potrzebnego przy nauce czytania.

Dorosły zaczyna zabawę wypowiadając wierszyk a dziecko dopowiada rymujące się słowa

Jedzie pociąg z zabawkami: z laleczkami, z  piłeczkami, skakankami, samochodami, pajacykami itd.

Jedzie pociąg z owocami: z bananami, arbuzami, pomarańczami, jagodami, itd.

Dobierz rym

Lata mucha koło………………../ucha/

Lata osa koło……………………/nosa/

Mały kotek wszedł na …………./płotek/

Dla ochłody zjadam……………/lody/

Piotruś kochany lubi……………/banany/

Duży Tomek buduje……………./domek/

Lubię smaczne ryby i suszone…../grzyby/

Cicho myszy bo kot……………../słyszy/

Dobry dżem chętnie……………./zjem/

 

 


Propozycje zabaw 10


Pleciemy wianek lub robimy bukiet z ziół

https://www.youtube.com/watch?v=Qtvbq0BAHjU

 

 Matematyczne zagadki z kamykami

Zbieramy kamyki mogą być guziki albo muszelki czy inne skarby np. drobne klocki.

Od największego do najmniejszego

Dzieci układają guziki , kamyki w szeregu, od największego do najmniejszego albo odwrotnie. Przeliczają je.

Gdzie jest najwięcej?

Porównywanie dwóch gromadek guzików, i wskazywanie gdzie jest najwięcej lub najmniej szacunkowo-na oko. Potem sprawdzają przeliczając.  

Zabawa „Zgadnij, ile w drugiej ręce?”
Dzieci bawią się parami np. guzikami. Wybierają 6 guzików. Jedno z dzieci w dowolny sposób zamyka je w dłoniach (każdą dłoń osobno). Partner prosi o otworzenie dłoni prawej lub lewej. Widząc guziki z jednej ręki, musi odgadnąć, ile jest guzików w drugiej ręce. Sprawdzają poprawność rozwiązania zagadki. Doliczają guziki z drugiej ręki do guzików wcześniej pokazanych

Obrazek z kamyków lub z guzików

Dzieci tworzą dowolny obrazek, układają domek, samochód, kwiatki, ludzika it

 


Propozycje zabaw 9


Rozmowa na podstawie oglądanego filmu

Jaka pora roku nadchodzi?

Z czym się wszystkim kojarzy?

A co to są wakacje?

A dokąd można pojechać na wakacje?

Po czym poznajemy , ze przyszło już lato?

https://www.youtube.com/watch?v=IM6-4yMGXW4

Słuchanie piosenki o lecie

https://www.youtube.com/watch?v=aybyEFc4Ais

https://www.youtube.com/watch?v=dMHV1qH_5Ak

Słuchanie wiersza pt. Zioła”

- O czym był ten wiersz?

- A kto to jest aptekarz?

- A czym zajmuje się lekarz?

- A jakie zioła w wierszu ze sobą rozmawiały ?

 

Przechwalały się zioła

Przed domem

Gdy je suszył aptekarz,

które z nich lepszy lekarz.

            Najpierw się zaperzył perz

            Zaraz po nim czarny bez,

            Potem łopian i jeżyna,

            Piołun, mięta, jarzębina.

Krzyk podniosła też pokrzywa,

Nielubiana i złośliwa:

- Co z tego, ze czasem

Sparzę nogę?

Za to krew tamować mogę.

            A wy jak myślicie dzieci,

które z ziół najlepiej leczy?

Szałwia, mięta czy rumianek,

Bratek, babka, majeranek?

Wszystkie dobrze!

A dlaczego?

Każde leczy co innego.

 

Spacer do parku, albo nad rzekę, albo na łąkę lub do ogrodu botanicznego w poszukiwaniu roślin zielnych- krwawnik, rumianek, babka lekarska, mniszek. Przyniesienie do domu bukietu ziół, oglądanie ich, wąchanie, segregowanie

Rozmowa z dziećmi na temat wrażeń i spostrzeżeń ze spaceru.

 

https://zielonyogrodek.pl/dom-i-balkon/kuchnia-z-ogrodka/3708-wlasciwosci-lecznicze-chwastow

https://www.fakt.pl/kobieta/lecznicze-rosliny-na-lakach/bcj6vl1#slajd-8

 

Wykonanie z przyniesionych skarbów ze spaceru zielnika domowego wg swojego pomysłu

http://www.bezogrodek.com/2015/10/poradnik-jak-zrobic-zielnik.html#

Zabawa ruchowa do piosenki pt. Lubię lato”

Słuchanie piosenki, i poruszamy się tak jak chcemy. Ruch pokazuje osoba dorosła, a potem zmiana ruch pokazuje dziecko osoba dorosła naśladuje ruchy.

 


Propozycje zabaw 8


Nauka pokazywanego wierszyka pt. Różowe świnki”

Te różowe świnki – pokazujemy pięć paluszków i poruszamy nimi

Z jednej są rodzinki

Ciągle chcą figlować

Śmiać się i harcować

 

Pierwsza lubi skakać- ruch wyizolowany, poruszamy tylko kciukiem

Druga piłki łapać- poruszamy wskazującym

Trzecia jeździć na rowerze – poruszamy środkowym

Czwarta grać na komputerze – poruszamy serdecznym

Piąta zawsze podskakuje – poruszamy małym palcem

Chętnie się gimnastykuje.

Wszystkie są wysportowane – poruszamy wszystkimi palcami

Zdrowe, sprawne , roześmiane

Świnki  te  lubimy

Razem też ćwiczymy

Wykonywanie kukiełki lub sylwety świnek

https://www.youtube.com/watch?v=pRMXWxPT3b4

Kukiełki wykorzystujemy do zabawy w teatrzyk

Słuchanie  piosenki o teatrze

https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ



Propozycje zabaw 7

Rozmawiamy z dziećmi o tym  co to jest teatr, co tam się dzieje, kto w nim  pracuje i po co jest.

W rozmowie może pomóc filmik

https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

 Słuchanie bajki pt. „Trzy małe prosiaczki”

Po wysłuchaniu bajki albo obejrzeniu filmiku z bajką pytamy dziecko o czym była bajeczka.

Jak nazywa się bajka?

O czym opowiada?

Dlaczego prosiaczki opuściły dom?

Kogo się bały?

Co robiły prosiaczki aby schować się przed wilkiem?

Z czego zbudowały swoje domy?

Który był najmocniejszy? Skąd o tym wiemy?

Który prosiaczek był najmądrzejszy ? Skąd o tym wiemy

Jak kończy się bajka?

Która postać najbardziej Ci się podoba i dlaczego?

 


Propozycje zabaw 6

Tańce wyginańce czyli muzyka z innych krajów? Poruszanie się wg własnego pomysłu

albo naśladując tancerki , które widać gdy włączymy link

https://www.youtube.com/watch?v=c6jVcISoGUI

Rozwiązywanie  zagadek o dzieciach z różnych stron świata

  • Gdy czas na łowy to igloo buduje, uczy swego synka jak się poluje. /Eskimos/
  • Pałeczkami ryż zjada, legendy o smokach opowiada, ma skośne oczy i żółtą skórę, jego kraj otoczony jest Wielkim Mur /Chińczyk/
  • Indianie mówią o nas „Biała twarz/,zajrzyj do lusterka i już go masz /Europejczyk/
  • Na sawannie urządza polowanie, już z daleka słychać tam-tamów granie /Afrykańczyk/
  • Gdy świętuje chodzi w pióropuszu, fajkę pokoju pali, by dodać sobie animuszu /Indianin/

Powitanki międzynarodowe z gestami

  • Witamy się po japońsku- głęboki skłon ze złożonymi dłońmi na piersi
  • Witamy się jak Eskimosi- pocieramy się noskami
  • Witamy się po europejsku- podajemy dłoń i wypowiadamy „dzień dobry”

 



Propozycje zabaw 5


Czym się zajmują dzieci w innych krajach?- Dzień dziecka

Niespodzianka dla dziecka- zaproszenie do wspólnej piosenki    podarowanie drobnej  niespodzianki, zaproszenie na wspólne lody i spacer dobry deser itp.

Oglądanie wspólne fotografii na temat „Dzieci innych krajów” połączone z wysłuchaniem piosenki pt. Kolorowe dzieci”

  • Dzieci dostrzegają różnice w wyglądzie innych dzieci, ich kolorze skóry, ubrania itp.
  • Porównują to ze sobą
  • Odnajdują miejsce zamieszkania na mapie, globusie itp

 

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

https://pl.pinterest.com/poznajemywi0750/dzieci-%C5%9Bwiata/

Rysowanie na temat „ Dzieci z różnych stron świata i domy w których mieszkają” https://images.app.goo.gl/qKL3MusE9iYh7wRz9

Można zainspirować się kolorowankami z podanych linków, dzieci po narysowaniu lub pokolorowaniu mogą wyciąć domki i połączyć je z odpowiednimi mieszkańcami

https://images.app.goo.gl/yBqCuiPQBViMsu9r8 

https://images.app.goo.gl/miVP4PVJPoxd6m5j7

https://images.app.goo.gl/coFmTLyZ7y3jAjXM7

Rozmawiamy o tym jak te domy wyglądają czym różnią się od naszych.

 


Propozycje zabaw 4

 

Matematyczne zabawy-Porządkujemy zabawki

 Segregują klocki do klocków, lalki do lalek, samochody do samochodów i próbują przeliczać

w znanym zakresie

 Akompaniament na bębenku do poznanej piosenki pt. „ Pomogę Mamusi”.

Sposób zrobienia bębenka na filmiku poniżej

https://www.youtube.com/watch?v=5NULeIe0mG8




Propozycje zabaw 3


Opowiadanie dziecka na podstawie zdjęcia Mamy pt. „Moja kochana Mama”

  • Dziecko opowiada o wyglądzie, o tym co lubi z mamą robić, co mu się podoba w mamie, ulubionych Jej zajęciach, zdolnościach

Śpiewanie  piosenki „Pomogę Mamusi” i recytacja wierszyka

pt.” Niespodzianka dla Mamy” z okazji święta Mamy

Spacer z Mamą w ulubione miejsce-

  • Kontynuowanie przyjemnego dnia
  • Podczas spaceru przyglądanie się kwiatkom w ogródkach lub na trawnikach

Domowy tor przeszkód z różnych przedmiotów w domu.


 https://www.youtube.com/watch?v=xXFP2QmKQ3Y

 


Propozycje zabaw 2


"Kocham Cie, Ti Amo ..."
- słuchanie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA

"Bukiecik dla Mamy" - słuchanie wiersza


- wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną

Dziś dla Ciebie mamo

świeci słonko złote

dla Ciebie na oknie

usiadł barwny motyl

 

Dziś dla Ciebie mamo

Śpiewa ptak na klonie

I dla Ciebie kwiaty

Pachną też w wazonie

 

Dziś dla Ciebie mamo

Płyną białe chmurki

A wiatr je układa

W świąteczne laurki

 

Dzisiaj droga mamo

Masz twarz uśmiechniętą

Niechaj przez rok cały

Trwa to twoje święto!



 

Propozycje zabaw 1


Rozmowa na podstawie zdjęć z rodzinnego albumu.

  • Oglądają i nazywają stopień pokrewieństwa między członkami rodziny
  • Wiedzą kto to jest babcia, dziadek, ciocia, mama, tata, wujek, kuzyn
  • Podają imiona swoich członków rodziny


Nauka piosenki "Pomogę Mamusi"

  • Zna tekst i melodię piosenki
  • Potrafi odróżnić nastrój utworu
  • Odtwarza rytm
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych ze śpiewem


    POMOGĘ MAMUSI

„Moja Mama i Mój Tata” – rysownie kredkami

  • Potrafi opisać wygląd swoich rodziców
  • Utrwala znajomość schematu ciała
  • Rysuje postać mamy i taty na całej powierzchni kartki
  • Prawidłowo trzyma kredkę
  • Cieszy się z końcowego efektu pracy